GOTY 2010 – Årets innovation

Att utse årets innovation visade sig vara mycket svårare än jag trott, för trots att 2010 varit ett väldigt bra spelår, är det mesta som kommit ut mest mer av ”det gamla goda”. Ett annat problem är att en signifikant innovation inte nödvändigtvis är omedelbart igenkännbar. Först flera år efter lansering kan vi t.ex. nu se vilken effekt Nintendo Wii fick på spelindustrin, så att utse årets innovation får huvudsakligen handla om potential. En signifikant upptäckt är något som förändrar grundläggande förutsättningar, och då Move och Kinect snarare är en reaktion på Nintendos innovationer än nyskapande i sig själva tycker jag inte de kvalificerar. 3D-displayer har inte övertygat mig om att de erbjuder något som jag vill ha, och det förefaller troligt att det kommer bli något av en ”aquired taste”. Nej, årets innovation i min mening är något som – likt Nintendo Wii – kan locka helt nya grupper av spelare till hobbyn genom att signifikant sänka ribban för investeringen i hårdvara. I sitt nuvarande tillstånd är den knappast felfri, men i fråga om potential ser jag inga jämförbara kandidater. Jag pratar on OnLive, en streamingtjänst för spel.

Jag ska erkänna att jag ursprunligen var ganska tveksam till att OnLive någonsin skulle lanseras. Många spel är känsliga för latency i styrningen, och att introducera en nätverks-round-trip plus videokodning i loopen lät som något ganska riskabelt. Nu är tjänsten lanserad – om än i begränsad skala – och efter att ha testat måste jag erkänna att det fungerar bättre än jag trodde var möjligt. Visst kommer vissa spel vara mindre spelbara än andra, FPS och bilspel kommer påverkas betydligt mer av styrningslatency än t.ex. ett turbaserat strategispel eller ett peka-klicka-spel, men för den senare typen av spel, eller om man  är en något mindre kräsen spelare, kan OnLive vara en väldigt användbar och konstadseffektiv tjänst.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets innovation’: Aftonstjaerna, BitGarden, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, OnlajnPixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.

Dela med dig
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
Det här inlägget postades i GOTY 2010, Micke. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till GOTY 2010 – Årets innovation

  1. Aftonstjaerna skriver:

    Helt klart värdig utnämning. För min egen del hoppas jag dock att den aldig får såpass bra genomslag att den kommer ”tvinga” gamers att streama sina spel i framtiden. Oavsett om vi kommer ha internet överallt så vill man ju inte vara beroende av någon annan för att kunna spela. I steamrean som jag älskar kan man ju faktiskt spela i offlineläge och skulle valve gå i konkurs finns det säkerligen crackar ute på marknaden för att komma åt sina spel som man iaf har lagrat på hårddisken. Ubisofts lösning med krav på ständig internetuppkoppling gå säkerligen att cracka även den ifall ubisoft skulle gå under.

    Men vad händer om företaget man streamar sitt dyra ”köpta” licens till ett spel går under. Ja du kan knappast cracka det för att spela det om 20 år.

  2. Lunandrez skriver:

    OnLive är absolut någonting intressant, även om jag likt Aftonstjaerna inte hoppas på att det får ett genomslag och blir nya grejen, att det är så man skall spela sina spel, genom att streama dem. Å andra sidan känner jag inte att det är någonting som ligger säkert närma, att gå i den riktningen, så det är nog knappast något vi behöver oroa oss för, inte inom den närmsta tiden i alla fall. Men digital distribution blir allt vanligare och vanligare, så vi är ju ändå på väg så smått åt någonting av det slaget, även om det inte riktigt är samma sak.

  3. Intressant teknik utan tvekan men jag håller med Aftonstjaerna & Lunandrez. Men jag tror heller inte att det kommer få den genomslagskraften. Men som sagt, intressant teknik som går att utveckla och grena ut på. Digital Distribution är något som bara växer och växer och som förutom att det är ”digitalt och händigt” faktiskt fyller fler viktigare och djupare syften.

    Ps. Lägg gärna in ett ”,” mellan onlajn och pixelviking bland dagens länkar! 😀

  4. Ercarret skriver:

    Solklar kandidat. Om det verkligen fungerar bra så tror jag att det har potential att helt revolutionera PC-spelandet, i alla fall för de spelare som inte kräver millimeterprecision. Jag har lite svårt att se hur tävlingsscenen skulle omfamna tekniken fullt ut, exempelvis, men för mig som då-och-då-spelare på PC skulle det kunna vara guld värt.

    Det intressanta med både Onlive och Kinect, är att det är just lagg som verkar vara det största problemet. Det finns andra problem också, men de kan förmodligen lösas. Men just lagget är det som verkar oroa flest spelare, eller åtminstone hardcorefalangen av dem. Jag får känslan av att det är lite av en barnsjukdom som uppstår nu när vi testar nya teknologier. Spännande teknologier, som kanske inte är helt redo för marknaden än. Eller åtminstone inte ovan nämnda hardcorefalang av marknaden.

    Jag skulle tro att dessa barnsjukdomar, som alla sådana, går över så småningom. Man hittar botemedel, blir frisk. Så länge teknologierna bara får ett tillräckligt bra genomslag för att inte förkastas så har jag tilltro till både Onlive och Kinect; så jag hejar på båda. På sätt och vis gäller det för en hel del av innovationerna som nämnts i bloggarna.

  5. Robert skriver:

    Otroligt bra val! Jag tror att detta hade varit årets innovation hos fler bloggare om detta varit närmare oss i Europa och lilla Sverige. Då detta finns i USA så tror jag inte att det är så många som tänker på det om dagarna.
    Det som gör det så intressant är hur de utvecklat tekniken och hur man med en månadsavgift har tillgång till spelbiblioteket (rätta mig om jag har fel). Däremot så tror inte heller jag att vi kommer se en stark utveckling av den här formen av spelande. Av någon konstig anledning så vill gamers ofta ha en fysisk kopia av sina spel. Även jag.
    Hur som helst så är det en bit teknik som kommer att utvecklas i sin egen gren och som kan driva tekniken framåt. Detta är även ett perfekt försök att återuppliva PC-spelandet och stärkande besked i striden mot piratkopierande.
    Fortsätt med de bra inläggen!

  6. Holmberg skriver:

    Helt rätt vinnare av årets innovation tycker jag. Onlive har verkligen rört om i konceptet för speldistribution och konsumtion. Som du säger är det säkert långt kvar tills det fungerar helt tillfredsställande men tveklöst kommer vi se såna här tjänster till vardags om en 2-3 år.

    Jag tror inte man behöver oroa sig för att det på något sätt skulle slå ut den ordinarie speldistrubitionen ens på lång sikt men visst kommer folk spela en del via den här typen av tjänster. Såg dessutom att dom precis har kampanj med 10$/månad för fri tillgång till hela deras spelbibliotek. Månadspeng för spel… varför inte.. en del spel vill man såklart äga och ha tillgängliga men själv känner jag ingen direkt samlar affektion för de flesta av mina spel och skulle inte gråta några tårar om dom försvann efter genomspelning.

    Sen tror jag inte man ska ha för högt förtroende för hur tillgängliga ens Steamspel kommer vara om dom konkar en dag. Hänger helt på deras goodwill iom att just steam är man bunden till deras klient för installation. Man får köpa via tex Gamersgate om man vill ha installationsfilerna på backup hemma….

    Mest nöjd är jag dock med att Onlive faktiskt fungerar trots att branschens samlade besserwissrar stod och slog sig för bröstet och proklamerade att det var omöjligt när ryktena började cirkulera..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *