GOTY 2010 – Årets bil/sportspel

”Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.” Visst låter det klatchigt och visst verkar det som en rimlig idé att lite tålamod kan ge utdelning. Så när ett spel är under utveckling i fem år är det svårt att inte bygga upp lite förväntningar. Jag har själv varit en stor fan av Grand Turismo-serien sedan PS1-tiden och jag såg fram mot att se hur Polyphony skulle lyckas på den nya hårdvaran. Dessvärre visar sig talspråket fungera ganska dåligt på spel. När jag slutligen fick prova GT5 insåg jag var problemet med lång spelutveckling är, det är otroligt svårt att veta vad som kommer hända i omvärlden på vägen. För GT5 är en väldigt väl designad produkt. Om man utgår från hur bilspel såg ut för fem år sedan. Hur snygg grafiken än är så känns spelet lite gammalt och unket. Under året har vi sett ett flertal lite annorlunda biltitlar som, trots sina individuella problem, imponerar mycket mer på mig än GT5 gör. Blur var ingen kommersiell succé, men det vågade prova något annat, och Split/Second är ett annat liknande exempel. Det bilspel som i slutändan vann mitt hjärta under 2010 är tjuv-och-polis spelet Need for Speed: Hot pursuit, som till skillnad från GT5 är ett spel i tiden.

När det gäller den rena körkänslan lyckas Need for speed leverera något som inte är lika simulationistiskt som GT, utan istället ganska förlåtande och lättsamt. Detta passar mig väldigt väl, speciellt då det verkar vara nödvändigt att skaffa en ratt för att GT5-styrningen verkligen ska kännas rätt. Ljudet och grafiken i de båda spelen är helt ok, i GT5-fallet stundtals fotorealistisk, men det som verkligen avgör det hela är inriktningen. Det är lite svårt att i detalj förklara vad det är som gör detta, de båda spelen är helt enkelt så olika, men låt mig försöka med en metafor. Om Need for Speed är ungdomsgården, där man träffar kompisar, spelar biljard och har roligt i en avslappnad miljö så är GT5 mina föräldrars finrum, som nästan är mest för att titta på och som bara används för mer formella tillställningar. Jag har inget sådant finrum i mitt nuvarande hem, det känns som ett fenomen som tillhär en svunnen tid. Precis som GT5.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets bil/sportspel’: Aftonstjaerna, BitGarden, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, n00b schoolbus, Pixelviking, Savepunkt, Spelgubben, Spelografi, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.

Dela med dig
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
Det här inlägget postades i GOTY 2010, Micke. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till GOTY 2010 – Årets bil/sportspel

  1. Lunandrez skriver:

    Bra val och schysst metafor, det är lite så det känns faktiskt. ^_^

  2. Tror faktiskt att NFS:HP får bli min julklapp i år. Jag har alltid gillat de arkadiga bilspelen över de mer simulatoraktiga.

  3. NuYu skriver:

    Det lilla jag testat av spelet imponerade en del, så kan absolut förstå att det kniper förstaplatsen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *