Välj din egen berättelse

BioWare har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren för sina rollspel. Både Mass Effect och Dragon Age är spelserier som jag tror de flesta som spelar datorspel känner till. Det kanske mest omtalade med dessa spel är den grad av inflytande som spelaren har över berättelsen. Genom dialog och agerande styr jag vem min spelarkaraktär är och vilken inverkan denna ska ha på omvärlden. Denna frihet är något som sätter BioWares spel i stark kontrast till de klassiska JRPG-spelen, där man får vara glad om man i alla fall ges möjlighet att döpa sin karaktär. Samtidigt som jag tycker att BioWare förtjänar en stor skopa beröm för sina spel, måste jag säga att upplägget känns lite 80-tal. Låt mig förklara…

Välj ditt eget äventyr!

Att spela t.ex. Mass Effect är för mig lite som att spela två spel parallellt. Det ena är en cover based shooter, med lite rollspels-element inkastat i form av level system, upplåsbara förmågor och utrustningsoptimering. Det andra är en rollspelshistoria (i ordets mer konventionella betydelse), där jag får forma en hjältes personlighet och dåd, fast via dialogval. Det finns en koppling åt ena hållet, i det att vissa dialogval leder till att konflikter ibland kan undvikas eller att fler tillkommer, men stridssystemet förefaller inte påverka berättelsen alls. Ur berättelsesynvikel har striderna alltid bara en utgång, vinst. Vid förlust får man ladda om senaste checkpoint och försöka igen, tills man lyckas.

Your life and your mission end here.

Dragon Age påstås ofta vara den spirituella efterföljaren till Baldur’s Gate, men det känns lite som att BioWare även låtit sig inspireras av 80-talets ”choose your own adventure”-böcker. Det var när jag återupptäckte dessa via det fantastiska projektet Aons digitaliserade (och legala) versioner av hela Ensamma Vargen serien som jag började se paralleller i hur berättandet gjordes. Den största skillnaden för mig är nog att jag tyckte att böckernas berättelse var betydligt mer fängslande än det medföljande stridssystemet, medan det omvända gäller för Mass Effect och Dragon Age. Nu skulle jag kunna fantisera iväg om hur man med Heavy Rain-liknande narrativa mekanismer skulle kunna skapa en sann upplevelse av spelarstyrd historia, men egentligen vill jag nog bara att BioWare ska anställa Joe Dever.

Dela med dig
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
Det här inlägget postades i Micke och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Välj din egen berättelse

  1. Farbror Atlas skriver:

    Har egentligen ingenting att tillföra inlägget, vill mest bara säga att jag precis upptäckte din blogg och diggar det du skriver. Keep it up! 🙂

    • Micke skriver:

      Hej Atlas, kul att du tittar förbi. Jag får be om ursäkt att jag varit frånvarande så länge, men det känns som att en liten nystart är påväg. Du vet säkert själv hur det där med barn kan sätta sina spår i orken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *